• De verkoop van dieselbedrijfswagens is in november verdrievoudigd door de aankomende bpm-heffing op nieuwe diesel- en benzinevoertuigen vanaf 2025.
  • Dieselbusjes die vóór 1 januari worden geregistreerd, behouden tijdelijk toegang tot zero-emissiezones, wat ondernemers motiveert om nu te kopen.
  • Tot nu toe zijn in 2024 al 83.335 dieselbusjes verkocht, een stijging van 58 procent ten opzichte van vorig jaar.
  • Lees ook: Zakelijk gebruik van deelauto in opmars, vooral bij zzp’ers

De verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland in november verdrievoudigd tot bijna 13.000 stuks. De forse stijging wordt vooral veroorzaakt door belastingwijzigingen die vanaf 1 januari 2025 ingaan. Zo vervalt de vrijstelling voor de aanschafbelasting bpm voor nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens.

Afhankelijk van het type voertuig betekent dit een kostenverschil van 15.000 tot 20.000 euro voor de aanschaf van bedrijfswagens met een brandstofmotor. “Als je hem dit jaar nog bestelt, kun je flink besparen,” aldus een woordvoerster van RAI Vereniging.

Elektrische bedrijfswagens blijven ook na de jaarwisseling vrijgesteld van bpm.

Bedrijfswagens: bpm voor diesel en bezine, plus zero-emissiezones

Een andere reden voor de stijging van de verkoop van bedrijfswagens met een dieselmotor is de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Dieselbusjes die vóór 1 januari 2025 worden geregistreerd, behouden nog enkele jaren toegang tot deze gebieden.

Vanaf volgend jaar worden de meest vervuilende bedrijfswagens stapsgewijs geweerd, wat ondernemers motiveert om nu te investeren in voertuigen die nog toegestaan blijven.

Tot nu toe zijn dit jaar al 83.335 dieselbedrijfswagens verkocht, een stijging van 58 procent ten opzichte van 2023. In november werden in totaal 14.928 bedrijfswagens verkocht, waarvan 1.330 elektrische modellen. Hoewel de verkoop van elektrische bedrijfswagens groeit, blijft deze categorie ver achter bij de populariteit van dieselmodellen.

Ondernemers maken massaal gebruik van de laatste kans om te profiteren van de huidige regels en houden rekening met strengere milieuwetgeving in de toekomst.

De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) zegt dat de drukte rondom het tijdig keuren van nieuwe bestelwagens goed onder controle is. "We hadden in de zomer al voorzien dat het drukker zou worden en hebben hierop geanticipeerd. Wat er nu aan aanbod ligt kan allemaal nog afgehandeld worden", aldus een woordvoerster van de RDW. "We kunnen het aan met de keuringen en dat komt, omdat we al in een vroeg stadium samen met de branche de mensen hebben opgeroepen om op tijd afspraken te maken bij ons."

Bestelauto's moeten gekeurd worden bij de RDW om te controleren of ze voldoen aan de wettelijke veiligheids- en milieu-eisen, zoals Europese normen voor CO2-uitstoot. Ook registreert de RDW de voertuigen, waarna de Belastingdienst de hoogte van de bpm en andere belastingen bepaalt. Dit gebeurt op basis van registratiegegevens zoals CO2-uitstoot en voertuigtype.

LEES OOK: De 10 automerken met de meeste reparaties in Nederland: Ford meest gevoelig voor pech